tirsdag 17. mai 2011

Nationaldagen

I dag kom den, forberedt eller ei.
Nasjonaldagen.
Den store ete is og pølser og brus, og
ødelegge alle finskjortene med ketchup-dagen.
17. maitog, fløytehorn,
flagg i dressen og totalt hyperaktive kids -
høye på e-stoffer og oppmerksomhet fra
fjerne og nære slektninger.
Ein fin dag.

For vår del starta den brått, ved at Skifjeld ringte å
vekte meg og ba oss forte oss ned te byen.
Forsove oss. Yes.
Og eg hadde ikje stryke skjorter, pussa bunadssko,
finne fram dress-sokker eller pakka stellebagen.
Forsåvidt hadde eg heller ikje rydda av middagsbordet fra
i går, og eg SPYDDE av min egen innsats
når eg kom inn i stua og så tacon fra i går!
E det mulig.. Da har'u vondt i huet asså!
Men, fikk rydda det bort, og det litt brennkvikt, mens
eg kommanderte mine små mannlige soldater rundt om i huset,
på leit etter slipsnåler, dressko nr 2, flagg og
klesruller. Me hadde så dårlig tid at Tobias te og med fikk
lip-gloss på seg, fordi eg ikje hadde tid te å krangle med han om
at det bare e jenter og homofile som bruker sminke.
Han kikka seg i speilet, nikka te seg sjøl og brølte "WÆÆÆH!!",
så eg fikk plutselig følelsen av at den lip-glossen ikje kom te å
sette ein stopper for hans maskuline brøling allikavel.. enda.

Me kom hesblesans te siste rest av skoletoget i byen, og
forta oss videre, dvs, Petter med gutta i hver arm, og eg med
ei tom tvillingvogn som eg bokstavelig talt PRESSA gjennom den
usedvanlig sta folkemengden som sto lima fast i teglsteinen i total
mangel på lyst te å slippe ei stressa småbarnsmor forbi.
Mens eg sto der å venta på å få komme meg ut av kaoset, fikk eg brukt
200 kr (!!) på heliumballonger de på død og liv skulle
ha, og som de på død og liv ikkje skulle ha, 7 min etterpå.

På voje var det roligere omstendigheter, og me kosa oss gløgg i hæl!
Vant et handkle, og et dusin twist. Fikk au passa på
verdens skjønneste Jon Olav, som e hysterisk lik på mamman sin,
Ann Helen! :) Kjente det i egga, men roa meg fort når eg
måtte inn for å skifte 3 drittbleier og ha konstante ubåter
i colan min, takket være mine to egne små sjarmtroll.

Dårlig med bilder fra 17.mai desverre, men eg har nokka fra i går
hvis det e av interesse? Glemte å ta i dag serru. Ø.r.







Nå ligger eg på sofan og ser på halvkåte norske ungdommer
på Paradise Hotel, mens eg lurer på åffer eg gidder..
Flaut lissom. Har de ikje foreldre eller?
Eller besteforeldre?! Eller onkler og tanter?







1 kommentar:

  1. å herreguud, eg ler meg ihjel !! skulle lika å vært flua på veggen hos dikkan den dagen.. som alle andre dagar au enkli ;)

    -a

    SvarSlett

Tusen takk for alle koselige kommentarer, både her inne, på facebook og privat. Varmer mitt hjerte, dikkan e snille! :)