fredag 25. februar 2011

Den fantastiske spysjuka!

Yes, nå var det endelig husmors tur! Mor's tur te å ligge rett ut på badet og spy og brekke meg, dusje, spy, dusje, sove, dusje, spy og sove litt.. Hurra for omgangssjuken liksom, hurra for den forbannade omgangssjuken!!

Har nå ei lita spypause, og mens eg eter salt potetgull og drikker juice, tenkte eg å skremme leserne mine fra den fristende tanken om å anskaffe omgangssjuken. IKJE gjør det, under noen omstendigheter. Uansett å perfekt livet ditt e fra før, trust me, det blir et sant helvete når spysjuka kommer å tar deg!

Tenkte au å dele nokka fantastisk dårlige kjerringråd med dikkan, som e meir waste of time, enn de e brukelige.. ;

  • Hvis du er litt kvalm og mangler sitron, kan du gripe til eddik isteden. Dette kjerringrådet vil fungere på samme måte med sitron på grunn av at det er det sure som er det som hjelper mot kvalme. Noen dråper eddik i et glass vann lindrer mye av kvalmen. Virkningen melder seg som regel i løpet av ti minutter.

         For å sei det sånn, så fikk tanken på eddik meg akkurat te å spy, før det hadde gått
10 minutter,  så at eg blander det ut i det
dyrebaret vannet mitt, e veldig lite sannsynlig kjenner eg. Skal bli kvitt omgangssjuken
lissom, det som var poenget..


  • For å forebygge omgangssyke, skal det være lurt å svelge 10 hele pepper 3 ganger daglig i 3 dager. Pepperet tar knekken på bakteriene i magen og dette skal forebygge omgangssyke.

??? 10 heile pepper, 3 ganger daglig? Den oppskrifta her trur eg skulle stå under Suicide,
          ikje omgangssjuken.. Min feil.

          .

  • Mot omgangssyke kan man ta 3-4 teskjeer med ingefær. Det vil si ingefær i pulverform. Bland dette i en kopp med 3-4 dl kokt vann. Dette drikkes ofte, men lite av gangen, slik at man ikke uroer magen så mye hver gang. Dette hjelper både for vanlig omgangssyke og kvalme. Ingefær nøytraliserer vond smak i munnen på grunn av oppkast og en sur mage blir mer nøytralisert med ingefær

          Okei, kan bekrefte at det smakte meir spy av den koppen her, enn av mitt naturlige spy, så
          føler kanskje at detta rådet funka litt mot sin hensikt. Men verdt et forsøk, spesielt hvis du har
          problemer med å få kasta opp!

  • Et kjerringråd mot kvalme er å suge på en sukkerbit. Dette vil for det første hjelpe til med at man ikke tenker så mye på kvalmen og i tillegg tilfører man næring til magen.


          Grunnet mangel på sukkerbiter ( i know, urutinert av innkjøpssjefen), så prøvde eg med ei
          teskje vanlig sukker. Gosh.. Det var derimot ikje så lett å suge på ei teskjei vanlig sukker, så
          eg kan bekrefte at det var et særdeles dårlig alternativ te sukkerbiten..



Neei, trur eg får prøve med søvn og hvile, de 50 min eg har te rådighet før resten av flokken kommer heim.
Då e det Moussaka, spysjuka eller ikje!! Hvem veit, kanskje Moussaka e det nye kjerrigrådet?

Who knows..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle koselige kommentarer, både her inne, på facebook og privat. Varmer mitt hjerte, dikkan e snille! :)