mandag 16. mai 2011

Helvetesuka

Det e med ei usedvanlig stor glede eg
nå kan meddele at den
desidert LENGSTE,  verste
og mest smertefulle
uka i mitt liv, nå begynner å gå mot slutten.

Tirsdag forrige uke blei eg lagt inn på sjukehuset,
etter to dager med hodepine, svimmelhet og
flimring for øynene. De ville raskest mulig
utelukke hjernehinnebetennelse, og ¨
ikje minst hjerneblødning, så de satte i gang med
CT, MR, og - det verste av alt- ryggmargsprøve.
Eg trudde og trur fortsatt at eg har ein ok smerteterskel, og
klager sjeldent før det gjør veeeldig vondt. MEN!
Ryggmargsprøve! Sveerg! ALDRI meir!
Det e sikkert ikje så ille hvis man må stikke EIN gang, men
de fant ikje rommene mellom taggene, så eg måtte stikke SEKS
ganger! Kan bare innrømme det, eg lå i fosterstilling og grein
som ein liten baby i 4 timer etterpå, heilt aleine.
UTEN å føle meg teit! Skjønner du eller?!
Tørka etterhvert tårene og trøsta meg med at det nå var over, og satte meg opp.
Seriøøøøst, hjernen min EKSPLODERTE!
Så da var det ned i fosterstilling å grine igjen, men denna gangen lå eg
ikje i 4 timer, men i FEM dager!!
Skreiv meg ut på fredag, trudde et sekund der at eg var frisk igjen, og ville
heim umiddelbart, hadde ikje sett gutta sida tirsdagen, og sjukehuset lukta
bare meir og meir vondt for hver dag som gikk.
Sov heime i voldsomme smerter fram te lørdag. Lørdag natt tok panikken
overhånd og eg ringte te legevakta. "Du får et valg, enten skyter du meg,
ellers hjelper du meg, NÅ!", sa den ellers så
stille og beskjedne Ina, og inn kom ho.
Satt 5 min på venterommet og irriterte meg over 3 knapt fruktbare gutter i 16 åra,
der ein hadde brekt armen, under "leikeslossing", som egentlig var fyllekjøring
på moped, men som eg likegyldig valgte å ikje kommentere når faren kom. Heilt
te eg blei ropt opp av legen, og guttane ropte "Eyy, vi var jo før huu!"
Då snudde mor seg raskt, peka på de alle 3, tok fram mordblikket og
sa hardt og bestemt "SITT NED, OG HOLD KJEEEFT!!"
Uff, de som kjenner meg håper eg skjønner at detta ikje e nokke eg pleier å
gjøre, så eg sliter fortsatt med nervene, men trøster meg med at
de bare holdt på å le seg ihjel av den gråtkvalte fæle kjerringa i
Ucla-joggebukse med malingsflekker, håret te alle kanter og mascara på
hode, skulder, kne og tå - kne og tå.
Det hadde eg au ledd av, hadde eg drikke 5 tuborg, sånn som de hadde.

Blei hvertfall lagt inn, fikk kvalmestillende, fenazon-koffein i store mengder,
samt ny påfylling med smertestillende.
Det skal seias at eg heller ikje blei bestis med portøren, som tross min
JOURNAL i hendane, med HODEPINE med store bokstaver påskrevet,
bare DEISA senga mi inn i alle de kriker og kroker som var å finne
på vår vei fra legevakta te nevrologen! H.E.N.S.Y.N.
Kjenner eg får vondt i hodet av å tenke på den turen.

Kl 11 i går reiste eg neddopa og fin ut på perm, i konfirmasjon te
lillesøster Frida. Ein finfin dag, litt småkvalm og ør, og
ikje den konfirmasjonen eg husker mest av, tross at
det e kun 1 dag siden, men fin likevel.

På vei heim fikk eg truga te meg ein Esso-burger og cola, og
eg rakk og ete ca 3 biter før eg fant ut at eg kanskje har
slutta å like dressing. Hvertfall BARE dressing.
Men valgte å sove heime, siden eg følte meg bedre, men MEST fordi det
var farmen-finale. Kjente egentlig eg trang ein Tramadol te
når Tommy vant, men det e ingenting i forholdt te å eg måtte hatt hvis
Jan Ruudi hadde vinni!! Sobril-morfin og antidepressiva - intravenøst.

I dag e første dagen med normale smerter, så eg valgte å stille opp
på 17. mai feiring i barnehagen.
Korps, trompeter, fløyter, kubjeller,
250 unger fra 0-6 år som hyler hurraa og "mammaaaa"
om hverandre heeile tida, var ikje akkurat
vidunderkuren, så nå ligger eg på sofaen, og venter på
at fenazon-koffeinen skal gå ut av veska mi og inn i kroppen
min av seg sjøl.
Petter? Nei, han har fått seg 50-tommer i kjellerstua han,
så han ser eg nok aldri meir te, hvertfall ikkje før hjernen min tåler
trykket det blir i hodet av å gå ned ein etasje under jorda.

Men ellers har eg det fint, takk for all omtanke!
Grunnen te at eg skriver åssen eg har hatt det, e fordi eg har fått ca 1050 meldinger
om det her og på facebook den siste uka, og e det nokke eg hvertfall ikje orker,
så e det å utsette den stakkars hjernen min for STRÅLING i tillegg!

Håper eg ikje har skremt nokken altså, gjør kje sååå vondt. jo.


Det hører vel au med te den ellers så triste historien at det var hverken
hjerneblødning eller betennelse, men:
STRESS!
jiiizes..















7 kommentarer:

  1. Ina, rooo ned, og sett Petrus igang litt istan ! vis han henn vaskemiddelet står, at bleiene ligger på badet og at ein 60 graders vask ikkje e såå vansklig ! ellers, bra at du blei fresk !! :) løv

    -a

    SvarSlett
  2. Alice daa, bleiene ligger på rommet te Theodor!

    Han har vært veldig flink faktisk. Ikje te å rydde kanskje, sorry Petter, men te å.. ta vare på seg sjøl, og ungane. Mat og sånn. Grandis og sånn.

    -i

    SvarSlett
  3. Ina, du må lære å ta det mer med gro!! Av og til er det lov å si nei, du må passe på deg sjøl. Nå syns jeg du fortjener å ta det med ro i heimen ei go beite jeg. Masse Ina-tid <3 Glad du er hjemme igjen, og at dem fant ut av det! Nuss :*

    -g

    SvarSlett
  4. Åå, dikkan e de snålaste asså! :) Veeit, dårlig på å sei nei asså, søren au. Men det kommer så mange gode tilbud, og eg e så elendig i prioritering. Trur du må bli managern min gro, så du kan velge å eg ska! Eg e så LEI av Ina-tid, eg spyyyr, nå vi eg snart ha Ina-Gro-Alice tid!! <3
    Sussis

    -i

    SvarSlett
  5. Hoff a meg,ska sei du har hatt det tøft!
    God bedring,Ina! :)

    Bente

    SvarSlett
  6. Jeg stiller gjerne opp som manager, alt for en god sak! Jeg er veldig fan av veldedig arbeid lizzm.. Tips nr 1: hver kveld skal du se deg i speilet også skal du si: NEI! NEI FOR FAEN I HELVETE!!! Også skal du si, ååh jeg er så gla i gro`n min jeg <3 Du skal se at det funker!

    Baaare vent til jeg er ferdig med eksamens-helvete Ina, vi ska ha så masse Ina-Alice-Gro tid at vi kommer til å sphhhyyyy!! GuriMALLA, som jeg gleder meg!

    -g

    SvarSlett
  7. Hva ER det du sier, skal jeg se meg i speilet og si NEI! NEI FOR FAEN I HELVETE?!
    er jeg SÅ stygg?
    Nå gråter jeg.

    SvarSlett

Tusen takk for alle koselige kommentarer, både her inne, på facebook og privat. Varmer mitt hjerte, dikkan e snille! :)