søndag 15. januar 2012

Nyttårsforsetter!

Som de fleste andre har eg i år au, ett og annet nyttårsforsett.
Ikje fordi eg trur at eg kommer te å klare det te enhver tid, men 
egentlig mest fordi det e morsomt å sette seg mål, 
noen store - andre små. 
I år valgte eg bort de store forsettene mot noen fleire små og
realistiske, i håp om å kanskje klare det, og fordi det
e moro å ha noe å utfordre seg sjøl på.

Hverdagen her i huset består av meg, Tobias og Theodor, 
og alt me gjøre, vil gjøre, og burde gjøre. 
Hverdagen e derfor te tider ganske hektisk, og
ting går ikje alltid som planlagt, hverken før jobb, etter jobb, 
eller på fridager. Eg har te nå lika å tru eg bare e spontan, men
herregud, eg skjønner det a - eg e bare enormt dårlig te å planlegge! 
Nyttårsforsettene for 2012, går derfor ut på å:

  • Skrive ukesmeny over middagene den kommende uka, på søndager. På den måten blir det både mindre stress, mindre butikkbesøk etter jobb, meir variert og sunn kost og mindre unødvendig pengebruk (ved å feks unngå å handle 10 middagsretter i uka, for så å spise ute 3 av dagene.)  

  • Handle ein gang i uka, på mandager. Da e ukesmenyen klar, og man har god oversikt over å som skal skje de nærmeste dagene, og kan handle deretter. Bensintanken på bilen blir au fylt opp då, fordi eg har hatt som vane og fylle for kun 200 kr ca 7 ganger i uka (har alltid hatt små, rare vrangforestillinger om at eg sparer penger på det..) , så tenkte å trappe ned fyllinga te full tank ein gang i uka, og cruise rundt i ei uke uten å måtte tenke på fylling. Utrooolig energisparende for min del, som bruker umåtelig med tid på auto'n, for å finne ut hvilken side bensinlokket e på - hver gang, og som må slå opp i brukerhåndboka for å se åssen drivstoff ho ska ha igjen - hver gang, fordi ho ikje stoler på egen hukommelse og den lille kjekke lappen som e klistra inni bensinlokket. Tvangstanker. 

  • Være hakket meir økonomisk. Bli flinkere te å sette av penger, bruke med måte, og prioritere. Mindre spontankjøp. Planlagte kjøp e ofte de beste - og billigste, og stjeler ikje halve dagen din og gir den te et kjøpesenter, for at du skal traske rundt å leite etter den perfekte lille tingen du ikje veit å e, eller hvor du skal ha. Planlagte kjøp + oppsparte penger = masse spart tid og penger, meire tid te kos og... husvask?oh gosh, kjenner eg savner spontanshopping allerede.. 

  • Fullføre ting eg har begynt på. Kjellerstua mi består nå av X antall uferdige maleprosjekter og eg begynner alltid å lese på ei ny bok når eg e halvveis i den første, fordi eg innbiller meg sjøl at eg trenger ei pause fra Harry Hole, og heller vi bli kjent med Sara og nøkkelen henners, for så å bli akutt interessert i den nye interiørboka.  Her i huset kan tallerkenhyllene henge loddrett i ein skrue i opptil et døgn, fordi eg midt i opphenginga fant ut at eg skulle ha vært ein tur på Plantasjen.  Jo enklere ting blir - jo lenger tid tar det, og å sende ein e-post med nytt kontonr. kan ofte ta 3 uker, mens å pusse opp møbler og male et rom - det kan gjøres på et par dager.  

  • Slutte å utsette ting. Har alltid ein ide om at dagen i morra e et masse bedre tidspunkt for alt, fra å rydde ut av boden, te og vaske bilen eller ringe huseieren. Det eg har erfart, e at dagen i morra ofte har akkurat like mange ting på tapeten, som dagen før, og det ofte ikje blir gjort då heller..Og sånn går no dagan, og vips må eg sitte oppe halve natta å ordne ting eg ikje har gidda/"hatt tid te før". 

  • Gå i gang med små enkle grep for ein meir tilrettelagt hverdag, som feks. legge klær klart om kvelden, alltid rydde før eg legger meg, vaske klær hver dag (så unngår man stoore kleshauger, som overfaller deg på vaskerommet og skremmer deg fra å gå dit igjen på maange dager, samt påkjenninga det e å mangle favorittplagget den dagen du bare skulle hatt det på deg.) Parkere bilen i garsjen for å unngå isskraping om morran, og kanksje, bare kanskje, måke litt snø nå og da.. Yeah right! 

 

Okei, klarer eg 2 så e eg go'!..

..og det blir forhåpentligvis meir tid te kos!:)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for alle koselige kommentarer, både her inne, på facebook og privat. Varmer mitt hjerte, dikkan e snille! :)